0%
فیزیوتراپی برای افزایش قد

فیزیوتراپی برای افزایش قد

5/5 - (4 امتیاز)

قد نقش مهمی در تقویت اعتماد به نفس  افراد ایفا می‌کند. قد انسان‌ها جنبه‌ای از بدن آن‌هاست که کنترل زیادی روی آن ندارند. دانشمندان معتقدند حدود 80 درصد از قد انسان‌ها توسط ژن‌های موجود در بدن آن‌ها تعیین می‌شود و در واقع قد تا حد زیادی تحت تاثیر عامل وراثت است. قد هر فرد با بیش از ۷۰۰ نوع ژن تعیین می‌شود (به جای یک ژن)، که پیش‌بینی قد را بسیار سخت می‌کند.

رشد بیشتر افراد تا سن 18 سالگی متوقف می‌شود، اما زمان دقیق توقف رشد قد ممکن است به زمان شروع بلوغ و جنسیت متفاوت باشد. دختران معمولاً در حدود 14 سالگی یا چند سال پس از شروع قاعدگی به قد کامل خود می‌رسند.

رشد پسرها معمولاً در حدود 16 سالگی متوقف می‌شود، اما ممکن است بعد از آن چند اینچ رشد کنند. فیزیوتراپی یکی از معدود عواملی است که می‌تواند بر افراد قد حتی بعد از سن بلوغ نیز موثر باشد.در این نوشتار به بررسی تاثیر فیزیوتراپی برای افزایش قد خواهیم پرداخت.

فیزیوتراپی برای افزایش قد

 آیا افزایش قد پس از بلوغ امکان پذیر است؟

همه ما به خوبی می‌دانیم که در حالت عادی بعد از بلوغ رشدی در قد انسان وجود ندارد.در واقع، هر چه سن افراد بالاتر می‌رود، کاهش قد را تجربه خواهند کرد! اما امروزه، تعدادی از داروها و درمان‌های تهاجمی مانند جراحی در دسترس هستند که ادعای افزایش قد بعد از سن بلوغ را دارند. اما، این درمان‌ها بسیار گران هستند و عوارض جانبی زیادی به همراه دارند.

بنابراین، بهترین راه ممکن برای افزایش قد قبل از پایان دوره بلوغ و به طور طبیعی با ترکیبی از یک تمرین روتین با رژیم غذایی مناسب است.ورزش مناسب به تقویت عضلات می‌کند و هورمون های رشد را که مسئول افزایش قد هستند، آزاد می‌کند. رژیم غذایی مناسب این هورمون‌ها را شاداب و فعال نگه می دارد و به بازسازی عضلات کمک می‌کند.

اگر چه محققان معتقدند در حالت معمول افزایش قد تنها تا پایان دوره بلوغ امکان پذیر است، با این حال، رشد قد برای برخی از افراد حتی در سنین 22 تا 25 سالگی همچنان ادامه دارد و بنابراین، می توان حتی پس از این مرحله با استفاده از ورزش و فیزیوتراپی برای افزایش قد، چند اینچ به قد خود اضافه کرد.

افزایش قد

علت کاهش قد با افزایش سن

راب زگیل بام، فیزیوتراپیست، مدیر بالینی و صاحب شرکت فیزیوتراپی وال استریت در شهر نیویورک توضیح می‌دهد: با  افزایش سن، مایعی که دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات ما را پر می‌کند، حجم خود را از دست می‌دهد بنابراین دیسک‌های بین‌ مهره‌ای  ½ اینچ یا بیشتر کوچک می‌شوند و در نتیجه قد افراد کوتاه می‌شود.

علاوه بر این، ساعت‌هایی که همه ما با ستون فقرات خمیده روی رایانه و تلفن‌های هوشمند سپری می‌کنیم، باعث می‌شود شانه‌ها و سرمان به پایین بیفتد. این وضعیت نامناسب برای قد ما هزینه‌هایی خواهد داشت و با مرور زمان باعث کوتاه شدن قد خواهد شد. از دست دادن قد به دلیل وضعیت نامناسب ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد.

سن کوتاه شدن به دلیل وضعیت نامناسب بدن بسته به میزان کم تحرکی، آسیب ها یا بیماری‌ها در افراد مختلف متفاوت است. خبر خوب در این باره این است که اصلاح وضعیت بدنی نامناسب می‌تواند فوراً باعث افزایش ارتفاع شود. این کار علاوه بر افزایش قد منجر به فواید بسیاری برای سلامتی و از بین بردن اکثر دردهای گردن و کمر خواهد شد.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی بیماری پارکینسون

در واقع فیزیوتراپی برای افزایش قد به انجام حرکات اصلاحی و عادت‌های نامناسب انجام امور روزمره برای جلوگیری از کاهش قد و بازگرداندن چند سانتی متر از دست رفته از قد در اثر عیوب ستون فقرات اشاره دارد. جفری یلین، مدیر بالینی منطقه‌ای فیزیوتراپی حرفه‌ای در لانگ آیلند و کوئینز، می‌گوید برای به حداکثر رساندن قد، باید به کل بدن نگاه کنید.

“انعطاف پذیری و ثبات وضعیتی نقش مهمی در بازگرداندن آن دو تا سه اینچ اضافی ایفا می‌کند که ممکن است با وضعیت نامناسب بدن و خم کردن گردن و سر به سمت جلو از دست برود.”

فیزیوتراپی برای افزایش قد

فیزیوتراپی برای افزایش قد شامل آموزش افراد برای انجام حرکات ساده روزمره مانند نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن به شکل صحیح است. همچنین فیزیوتراپیست‌ها برای کمک به افزایش قد از دست رفته مراجعان و پیشگیری از کاهش بیشتر قد آن‌ها تمرین‌های ورزشی متنوعی را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند. در علم فیزیوتراپی این تکنیک‌ها تمرین درمانی نامیده می‌شود.

تمرین‌های فیزیوتراپی برای افزایش قد شامل تمرینات کششی و انعطافی و تمرینات تقویت عضلانی است. مکانوتراپی دیگر تکنیک فیزیوتراپی برای افزایش قد به شمار می‌رود. مکانوتراپی با بهبود و اصلاح مشکلات ستون فقرات قد از دست رفته‌ی بزرگسالان را به آن‌ها باز می‌گرداند.

تمرینات افزایش قد برای اتخاذ بهترین نتیجه باید به طور منظم 2-3 بار در هفته انجام شود. از ورزش بیش از حد باید اجتناب شود زیرا  این کار می‌تواند باعث آسیب شود و توانایی ریکاوری بدن را مختل کند.

فیزیوتراپی افزایش قد

 سخن آخر

فیزیوتراپی برای افزایش قد تنها روش مطمئن، علمی و بدون عوارض برای افزایش قد حتی پس از پایان دوره بلوغ به شمار می رود. اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که فیزیوتراپی افزایش قد و یا هر نوع فیزیوتراپی دیگر تنها در صورتی موثر خواهد بود که توسط متخصصان و فیزیوتراپیست‌های مجرب انجام شود.

به همین دلیل مراجعه به یک مرکز فیزیوتراپی معتبر برای کسب بهترین نتیجه ممکن از فیزیوتراپی ضرورت دارد. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا با کادر مجرب خود آماده ارائه انواع خدمات فیزیوتراپی به شهروندان گرامی می‌باشد. این مجموعه ارائه دهنده خدمات مختلف از جمله طب سوزنی، ماساژ درمانی، درمان دیسک کمر و … می باشد.

 سوالات متداول

  1. افزایش قد تا چه سنی امکان پذیر است؟

به طور معمول افزایش قد تا پایان دوره بلوغ امکان پذیر است اما در برخی از افراد حتی در سنین 22 تا 25 سالگی افزایش قد اتفاق می‌افتد.

  1. علت کاهش قد در سنین بزرگسالی چیست؟

با  افزایش سن، مایعی که دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات بدن انسان را پر می‌کند، حجم خود را از دست می‌دهد و در نتیجه این موضوع کاهش قد به میزان چند سانتی متر اتفاق می‌افتد.

  1. تکنیک‌های موثر فیزیوتراپی برای افزایش قد کدامند؟

تمرین درمانی و مکانوتراپی تکنیک‌های موثر و مورد استفاده برای افزایش قد به شمار می‌روند.

  1. تمرینات فیزیوتراپی برای افزایش قد باید به میزانی انجام شوند؟

تمرین درمانی برای افزایش قد باید طور منظم 2-3 بار در هفته انجام شود. همچنین از تکرار  بیش از حد حرکات ورزشی باید اجتناب کرد زیرا  این کار می‌تواند باعث ایجاد آسیب در بدن شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *