0%

تکنیک های مورد استفاده در فیزیوتراپی مچ پا

درمان آسیب های مچ پا با فیزیوتراپی

تکنیک های مورد استفاده در فیزیوتراپی مچ پا

5/5 - (8 امتیاز)

افرادی که فعال هستند و ورزش می کنند بیشتر در معرض آسیب مچ پا قرار دارند. بیمارستان عمومی ماساچوست تخمین می زند که سالانه حدود 1 میلیون آسیب مچ پا رخ می‌دهد. اگر شما یا شخصی که می‌شناسید اخیراً دچار آسیب دیدگی از ناحیه مچ پا شده‌اید، شاید برایتان جالب باشد که بدانید فیزیوتراپی مچ پا می‌تواند برای بهبود و درمان این آسیب بسیار مفید باشد. در نوشتار ضمن بیان رایج‌ترین آسیب‌های مچ پا، به معرفی مزایا و تکنیک‌ها و ضرورت فیزیوتراپی مچ پا می‌پردازیم.

رایج‌ترین آسیب های مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا یک آسیب بسیار شایع است. آسیب‌های رباط جانبی از نوع وارونگی تقریباً 85 درصد از کل پیچ خوردگی‌های مچ پا را تشکیل می‌دهند. بروز پیچ خوردگی مچ پا در افراد ورزشکار بیشترین فراوانی را دارد. توانبخشی ضعیف پس از پیچ خوردگی اولیه، احتمال عود این آسیب را افزایش می‌دهد. از این رو توانبخشی و فیزیوتراپی مچ پا پس از آسیب اولیه ضرورت دوچندانی دارد. مفصل مچ پا نیز قسمتی از بدن است که احتمال آسیب دیدن آن در ورزش بسیار بالاست.

پیچ خوردگی شدید مچ پا معمولا در بسکتبالیست ها اتفاق می‌افتد. میزان عود این آسیب در بین بازیکنان بسکتبال بیش از 70 درصد گزارش شده است. ورزشکارانی که دچار بی ثباتی مزمن مچ پا هستند، تمرینات و مسابقات را از دست می‌دهند، به مراقبت و فیزیوتراپی تخصصی مداوم نیاز دارند تا از به شرایط فیزیکی ایده‌آل خود بازگردند.

با وجود این که آسیب مچ پا در میان ورزشکاران بیشتر دیده می‌شود، بروز آن در افراد عادی نیز بعید نیست. در اثر راه رفتن ساده و یا یک بی احتیاطی در اثر فعالیت‌های روزمره نیز ممکن است آسیب دیدگی مچ پا اتفاق بیفتد. بهترین راه برای جلوگیری از تشدید این آسیب دیدگی، مراجعه به پزشک در استفاده از فیزیوتراپی مچ پا می‌باشد.

آسیب های مچ پا

مزایای فیزیوتراپی مچ پا

  • کاهش سریع درد: اولین مزیت فیزیوتراپی مچ پا کاهش سریع درد است. بر کسی پوشیده نیست که یکی از دردسرسازترین علائم آسیب مچ پا درد زیاد آن است. این درد معمولاً نتیجه کشیدگی بیش از حد یا پارگی تاندون‌های مچ پا است و راه‌های زیادی برای درمان این درد وجود دارد. بسیاری از مردم برای درمان پا درد علامت به استراحت و سایر درمان‌های خانگی اعتماد می کنند. اگر برای آسیب دیدگی به پزشک مراجعه کنید، ممکن است مجموعه ای از تمرینات را در خانه به شما پیشنهاد بدهد. در یک مطالعه منتشر شده توسط ژورنال معتبر ارتوپدی و فیزیوتراپی اطلاعات جالبی در مورد چنین روش‌هایی ارائه شده است. این مطالعه نشان می‌دهد که انجام برنامه‌های ورزشی توصیه شده توسط پزشکان و تراپیست‌ها در خانه به تنهایی باعث کاهش ۳۹ درصدی درد در یک دوره چهار هفته‌ای می‌شود. با این حال، بیمارانی در همان مطالعه که از فیزیوتراپی برای درمان آسیب مچ پا استفاده کردند، 70 درصد کاهش درد را در همان بازه زمانی چهار هفته ای مشاهده کردند.
  • درمان آسیب های مچ پا بازیابی عملکرد طبیعی را تسریع می‌کند: یکی دیگر از مسائل رایجی که در درمان آسیب های مچ پا باید به آن توجه نمود، از دست دادن عملکرد ناشی از چنین آسیب‌هایی است. افراد مبتلا به آسیب مچ پا اغلب در راه رفتن مشکل دارند. فیزیوتراپی مچ پا می‌تواند به درمان ناتوانی حاصل از آسیب مچ پا کمک کند. مطالعه چاپ شده توسط ژورنال JOSPT نشان داد که بیمارانی که از فیزیوتراپی مچ پا برای درمان آسیب‌های خود استفاده کرده‌اند، عملکرد قبلی خود را سریع‌تر به دست آورده‌اند. در واقع، بیمارانی که در گروه فیزیوتراپی مورد مطالعه قرار گرفتند، چهار هفته پس از آسیب، 14 درصد عملکردی بیشتر از گروهی داشتند که درمان فیزیوتراپی انجام نداده بودند.
  • فیزیوتراپی مچ پا امکان بازگشت سریع‌تر ورزشکاران به میادین ورزشی را فراهم می‌کند: برای افرادی که در ورزش دچار آسیب مچ پا شده‌اند، مهم است که هرچه سریعتر بهبود یابند و به میادین ورزشی بازگردند. فیزیوتراپی تخصصی مچ پا و همچنین درمان زانو درد برای ورزشکاران بسیار اهمیت دارد. البته علاقه به تسریع بهبود برای هر کسی که دچار آسیب مچ پا شده باشد صادق است. از آن‌جایی که فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش درد و بازیابی سریعتر عملکرد کمک کند،  به افراد کمک می‌کند تا زودتر به ورزش بازگردند. علاوه بر این، فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند به افراد کمک کنند حرکات و کشش هایی را یاد بگیرند که می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌های مچ پا در آینده کمک کند. این آموزش‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا حدود 80٪ از افرادی که دچار آسیب مچ پا شده‌اند، دوباره به آسیب مشابهی در ناحیه مچ پا دچار خواهند شد.
مطلب پیشنهادی  التهاب تاندون کشکک زانو

فیزیوتراپی مچ پا

تکنیک‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی مچ پا

  • تمرین درمانی: تمرین درمانی یکی از موثرترین تکنیک‌های فیزیوتراپی مچ پا و دیگر آسیب ها از جمله التهاب همسترینگ به شمار می‌رود. تمرین درمانی علاوه بر کمک به کاهش درد، در تسریع بهبود عملکرد بیماران دچار آسیب مچ پا نیز بسیار موثر است.
  • الکتروتراپی: الکتروتراپی دیگر تکنیک مورد استفاده در فیزیوتراپی مچ پا به شمار می‌رود. در این تکنیک از امواج صوتی، امواج الکترومغناطیسی و جریان‌های الکتریکی برای تقویت عضلات و رباط‌های مچ پا و جهت تحریک اعصاب و  کاهش درد و  اسپاسم عضلانی و کمک به بازگشت فعالیت جسمی و حرکتی بیمار استفاده می‌شود. این تکنیک برای درمان آسیب منیسک زانو نیز موثر است.
  • مکانوتراپی: مکانوتراپی یکی از رایج‌ترین و موثرترین تکنیک‌های فیزیوتراپی مچ پا به شمار می‌رود. در مکانوتراپی مچ پا از وسایل ورزشی مانند دوچرخه ثابت برای تقویت عضلات مچ پا و توانبخشی آن‌ها استفاده می‌شود.
  • سوزن خشک: تکنیک سوزن خشک یا درای نیدلینگ و طب سوزنی یکی دیگر از مهم‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی مچ پا است. از تکنیک درای نیدلینگ با هدف کاهش درد و التهاب ناحیه مچ پا استفاده می‌شود.

درمان آسیب های مچ پا

ضرورت فیزیوتراپی مچ پا

مداخله فیزیوتراپی سریع نه تنها به کاهش درد و سرعت بخشیدن به بهبودی کمک می‌کند، بلکه با تمرکز بر روی یک برنامه توانبخشی طولانی مدت  احتمال آسیب مجدد در ناحیه مچ پا را کاهش می‌دهد. اهمیت این مداخله پزشکی بسیار زیاد است. زیرا هر گونه سفتی یا کاهش حرکت در مچ پا بر کارایی راه رفتن و دویدن تأثیر می‌گذارد و در نهایت می تواند منجر به مشکلات زانو، لگن یا کمر در بدن افراد شود.

درمان سریع هر درجه از سفتی مچ پا برای جلوگیری از گسترش بسیار بیشتر این مشکل حیاتی است. بنابراین اگر دچار هر گونه درد یا آسیب در ناحیه مچ پا هستید، باید هر چه سریع‌تر تحت نظر فیزیوتراپیست قرار بگیرید تا خطرات آسیب بیشتر کاهش یافته و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

درمان آسیب های مچ پا با فیزیوتراپی

سخن آخر

همانطور که گفته شد آسیب دیدگی در ناحیه مچ پا در میان ورزشکاران و افراد عادی بسیار شایع است. استفاده از تکنیک‌های درمانی فیزیوتراپی برای درمان آسیب مچ پا ضرورت دارد. زیرا در صورت عدم مداخله زودهنگام فیزیوتراپیست و عدم انجام فیزیوتراپی مچ پا، احتمال بروز مشکل و آسیب‌ در ناحیه پا و لگن در آینده افزایش خواهد یافت‌.

مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده‌ی خدمات فیزیوتراپی مچ پا با بهترین و به روزترین تکنیک‌های روز دنیا آماده خدمت رسانی به شهروندان عزیز می‌باشد.

 سوالات متداول

  1. رایج‌ترین آسیب در مچ پا چیست؟

پیچ خوردگی را می‌توان رایج‌ترین آسیب در ناحیه مچ پا دانست.

  1. ضرورت فیزیوتراپی مچ پا چیست؟

عدم انجام فیزیوتراپی مچ پا منجر به مشکلات زانو، لگن یا کمر در بدن افراد می‌شود. از این رو مداخله زودهنگام فیزیوتراپیست و انجام فیزیوتراپی مچ پا ضرورت دارد.

  1. مهم‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی مچ پا کدامند؟

سوزن خشک، تمرین درمانی، الکتروتراپی و مکانوتراپی را می‌توان مهم‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی مچ پا دانست.

  1. مزایای انجام درمان آسیب های مچ پا کدامند؟

کاهش درد، تسریع بازگشت عملکرد مچ پا و تسریع بازگشت ورزشکاران به میادین ورزشی را می‌توان مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی مچ پا دانست.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *