0%
فیزیوتراپی کف پا

فیزیوتراپی کف پا

5/5 - (3 امتیاز)

فیزیوتراپی کف پا یکی از انواع رایج فیزیوتراپی است که برای درمان درد کف پا کار گرفته می‌شود. درد کف پا یا پلنتار فاشیاس (Fasciitis Plantar) را می‌توان شایع‌ترین بیماری در ناحیه پا دانست. تا جایی که سالانه در حدود ۲ میلیون نفر دچار این عارضه می‌شوند. لغت لاتین پلانتار به معنای کف پا و لغت فاشیا به معنای رباط تاندونی است در سراسر گزینه‌های زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد که فیزیوتراپی کف پا رایج‌ترین آن‌هاست. در این مقاله درباره بیماری پلنتار فاشیاس یا درد در ناحیه کف پا و درمان آن با فیزیوتراپی خواهیم پرداخت.

علل درد در ناحیه کف پا

در ناحیه کف پا یک رباط تار مانند وجود دارد که در پایین پا قرار دارد. این رباط از پاشنه پا تا انگشتان پا کشیده شده و کل ساختار پا را به صورت یکپارچه به هم متصل می‌کند. این رباط موجود در کف پا به تحمل تنش‌ها و فشارهای زیاد وارد شده بر روی پاها کمک می‌کند. در عین حال این نوار به حفظ ارتفاع و قوس کف پا نیز کمک می‌‌نماید.

علت درد کف پا اغلب آسیب ناشی از فشار بیش از حد به پاهاست. در این فشارهای مکرر پارگی‌های کوچک در رباط موجود در کف پا را به سبب می‌شود. آسیب و پارگی رباط کف پا ممکن است موجب بروز دردهای شدید یا مزمن شود. فیزیوتراپی کف پا موجب درمان آسیب دیدگی این رباط و تسکین درد می‌گردد.

بیماری های کف پا

علائم ابتلا به فاشیای کف پا

بیماران مبتلا به فاشیای کف پا معمولاً درد را در پایین پاشنه یا ناحیه میانی پا گزارش می‌کنند. همچنین این بیماران اغلب درد را تیز توصیف می‌کنند. در درد ناحیه کف پا معمولاً در صبح و هنگام چند قدم اول بعد بیرون آمدن از رختخواب بسیار شدید است. با این حال، درد می تواند به تدریج در طول روز کاهش یابد.

  • مشکل در راه رفتن پس از نشستن
  • ایستادن طولانی مدت
  • مشکل در راه رفتن روی شیب
  • مشکل بالا رفتن از پله‌ها

از جمله دیگر شکایات رایج مبتلایان به این عارضه است. تحقیقات نشان داده است که عدم تحرک طولانی مدت باعث افزایش درد می‌شود. با این وجود فعالیت طولانی مدت نیز می تواند درد فاشیای کف پا را تشدید کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بانوان در انتهای دوره بارداری خود ممکن است به شکل کوتاه مدت به این بیماری دچار شوند.

همچنین ریسک ابتلا به فاشیای کف پا در افراد در سنین بین ۴۰ تا ۷۰ سال بیشتر است. روش‌های درمانی مختلف از جمله فیزیوتراپی کف پا می‌تواند مبتلایان به این عارضه را به زندگی عادی و بدون درد خود بازگرداند. فیزیوتراپی سالمندان می‌تواند برای افراد سالمندی که دچار درد در ناحیه کف پا هستند بسیار مفید و موثر باشد.

علل ابتلا به فاشیای کف پا

معمولاً فاشیای کف پا بدون علت قابل شناسایی ایجاد می شود. اگرچه ممکن است علت واضحی برای ابتلا به فاشیای کف پا وجود نداشته باشد، عوامل خطر زیادی وجود دارد که شما را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • عضلات سفت ساق پا: ماهیچه های سفت ساق پا می‌توانند با تغییر نحوه حرکت پا و مچ پا در حین راه رفتن، فشار بیشتری بر کف پا وارد کنند.
  • وضعیت پا: داشتن قوس بیش از حد بالا یا پایین در ناحیه کف پا می‌تواند روی کف پا فشار بیشتری وارد کند.
  • مشاغل با ایستادن طولانی مدت: افرادی که برای مدت طولانی روی سطوح سخت می‌ایستند مستعد ابتلا به فاشیای کف پا هستند.
  • چاقی: یک ارتباط قوی بین چاقی و ابتلا به فاشیای کف پا وجود دارد. زیرا چاقی باعث می‌شود کف پا در هنگام ایستادن و راه رفتن فشار بیشتری را تحمل کند. از این رو جهت پیشگیری بیماری های مرتبط با پا، ابتدا درمان چاقی پیشنهاد می شود.
  • فعالیت شدید مکرر: مشخص شد که دویدن یک عامل خطر برای ایجاد در التهاب کف پا است. به خصوص خطر بروز التهاب در ناحیه کف پا افرادی که روی سطوح سخت یا با کفش‌ها صاف می‌دوند بیشتر است. رقصندگان نیز شیوع بیشتری از درد در ناحیه پاشنه پا را تجربه می‌کنند. که احتمالاً به علت پرش‌های مکرر و وارد شدن ضربات به کف پای این افراد است.
  • خار پاشنه: اگرچه خار پاشنه علت مستقیم فاشیای کف پا نیست، این دو وضعیت اغلب با هم مطابقت و همزمانی دارند.
مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی بعد از ترمیم رباط های زانو

جلوگیری از فشار بیش از حد به ناحیه کف پا همراه با فیزیوتراپی کف پا به درمان فاشیای پا کمک می‌کند.

درمان فاشیای کف پا

اکثر بیماران مبتلا به فاشیای کف پا با فیزیوتراپی کف پا بهتر می‌شوند! به این منظور فیزیوتراپیست شما یک برنامه تمرینی طراحی خواهد کرد که ساختارهای خاص درگیر در فاشیای کف پا را هدف قرار دهد. برخی از این تمرینات شامل کشش عضلات ساق پا و همچنین تقویت عضلات اندام تحتانی برای بهبود نحوه حرکت شما و جلوگیری از شروع درد در آینده است.

یک برنامه تسکین درد به خوبی فرموله شده ممکن است شامل مجموعه ای از درمان‌های تخصصی مانند یخ درمانی منظم، ماساژ درمانی، ورزش، کشش و غیره باشد. فیزیوتراپیست شما ممکن است پیشنهاد دهد که درمان را با استراحت دادن به پاها و کمپرس یخ در ناحیه آسیب دیده شروع کنید. استراحت نسبی ناشی می‌تواند در کاهش تحریک پذیری در مراحل اولیه بسیار موثر باشد. کمپرس یخ نیز می‌تواند در به کاهش درد پاشنه پا کمک کند.

هنگامی که یخ با پوست تماس پیدا می‌کند، ورودی حس درد  از کف پا به مغز منتقل  را مسدود می کند.(اثری بسیار شبیه به اثر مالیدن قسمت آسیب دیده در بدن) کمپرس یخ به مدت 10-15 دقیقه و دو بار در روز یک روشی نسبتاً ایمن و مؤثر است. کمپرس یخ بلافاصله پس از فعالیت نیز ممکن است به کاهش درد طولانی‌تر کمک کند. یک راه موثر برای روش کمپرس یخ، منجمد کردن یک بطری آب یک بار مصرف و چرخاندن کف پا روی آن است.

درمان درد کف پا

فیزیوتراپی کف پا

فیزیوتراپیست‌ها جهت درمان درد کف پا علاوه بر یخ درمانی و تجویز برنامه تمرینی روش‌های دیگری را نیز در فیزیوتراپی کف پا به کار می‌گیرند. پس از معاینه کامل ناحیه آسیب دیده، فیزیوتراپیست شما ممکن است استفاده از اسپلینت‌های شبانه را توصیه کند. این آتل‌ها به کشش ساق پا و قوس پای شما در هنگام خواب کمک می‌کنند. اگرچه آتل شبانه در ابتدا می تواند خواب را دشوار کند، اما یک درمان بسیار موثر است. با گذشت زمان، با کاهش درد، استفاده از آتل‌های شبانه دیگر لازم نخواهد بود.

فیزیوتراپی کف پا در کلینیک آرنیکا

بهبودی از اختلال فاشیای کف پا می‌تواند فرآیندی آهسته و دردناک به نظر برسد. اما فیزیوتراپیست‌های ما در کلینیک آرنیکا سخت با شما کار خواهند کرد تا با فیزیوتراپی کف پا به آرامشی که می‌خواهید دست پیدا کنید. متخصصان فیزیوتراپی ارتوپدی در مرکز آرنیکا به شما کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید بازگردید.

طیف کامل خدمات فیزیوتراپی ما شامل درمان آسیب‌های مرتبط با استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها، عضلات و غضروف‌ها می‌شود. برای ایجاد یک برنامه درمانی موثر که به بهبود نحوه حرکت شما کمک می‌کند، با مشاوران ما تماس بگیرید. کلینیک آرنیکا علاوه بر درمان درد کف پا، خدمات فیزیوتراپی مچ پا، درمان زانو درد، درمان پا درد و … را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد.

فیزیوتراپی کف پا

سوالات متداول

  1. فاشیای کف پا چیست؟

پلنتار فاشیاس یا فاشیاس کف پا رایج‌ترین اختلال در ناحیه کف پا در سراسر دنیاست. این اختلال منجر به بروز دردهای شدید در ناحیه کف پا می‌شود.

  1. علل ابتلا به فاشیای کف پا چیست؟

ماهیچه‌های سفت ساق پا، قوس بیش از حد در کف پا، فعالیت شدید، ایستادن بیش از حد و چاقی مهم‌ترین علل ابتلا به فاشیای کف پا هستند.

  1. مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری های کف پا کدامند؟

مشکل در راه رفتن پس از نشستن، ناتوانی در ایستادن طولانی مدت،  مشکل در راه رفتن روی شیب و  بالا رفتن از پله‌ها مهم‌ترین علائم ابتلا به فاشیای کف پا هستند.

  1. مهم‌ترین روش‌های درمان درد کف پا و فیزیوتراپی کف پا کدامند؟

ماساژ درمانی، کمپرس یخ، استفاده از آتل و تمرین درمانی مهم‌ترین درمان‌های فیزیوتراپی کف پا هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *