0%

لاغری شکم با تکنیک های فیزیوتراپی

لاغری شکم با تکنیک های فیزیوتراپی

لاغری شکم با تکنیک های فیزیوتراپی

4/5 - (3 امتیاز)

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2016، 1.9 بیلیون نفر دارای اضافه وزن بودند. 600 میلیون نفر از این افراد  دچار چاقی مفرط و نگران کننده بودند. همچنین 41 میلیون کودک زیر ۵ سال نیز دچار اضافه وزن بیش از حد بودند. سبک زندگی انسان‌های امروزی باعث رواج چاقی بیشتر از هر زمان دیگر گردیده است.

خوردن غذاهای آماده، کم تحرکی و پرخوری از مهم‌ترین عوامل رواج اضافه وزن بین مردم در جوامع مختلف است. تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو یکی از رایج‌ترین انواع چاقی است. هدف این مقاله بررسی امکان لاغری شکم با تکنیک های فیزیوتراپی است. علم فیزیوتراپی با کمک تکنیک ها و تجهیزات استاندارد خود می تواند راهکارهای مناسبی را برای لاغری شکم ارائه دهد.

چاقی در ناحیه شکم

تجمع چربی اضافی در بدن عواقب جدی برای سلامتی دارد. چربی بدن با سطوح بالای کلسترول LDL (“بد”) و تری گلیسیرید و سطوح پایین کلسترول HDL (“خوب”) مرتبط است. چربی اضافه پاسخ بدن به انسولین را مختل می‌کند و سطح قند خون و انسولین را در بدن افزایش می‌دهد. همچنین چربی اضافی یکی از علل عمده حملات قلبی، سکته‌های مغزی، فشار خون بالا، سرطان، آرتروز و کبد چرب است. چاقی شکمی همچنین امکان ابتلا به افسرگی را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در مواجهه با این خطرات، جای تعجب نیست که بخواهید بدانید چقدر باید وزن داشته باشید.

اما این سوال رایج و مهم در واقع سوال اشتباهی است. برای سلامتی، مسئله وزن شما نیست، بلکه این است که چقدر چربی شکمی دارید! اگر اندازه دور کمر  بانوان از 35 اینچ و مردان از 40 اینچ بیشتر باشد، احتمالا این افراد دچار چاقی شکمی هستند. لاغری شکم با فیزیوتراپی راهکاری است که به این افراد کمک خواهد کرد تا از عوارض چاقی شکمی در امان باشند. درمان چاقی با فیزیوتراپی فاقد عوارض و مضرات روش‌های تهاجمی رسیدن به تناسب اندام هستند.

لاغری شکم

عوارض چاقی شکمی

تجمع چربی در نواحی از بدن مانند ران‌ها، باسن یا بازوها، ممکن است از نظر زیبایی و چالش‌برانگیز باشد. اما غیر از آن عوارض چندانی در پی ندارد. اما تجمع چربی در ناحیه شکم اینگونه نیست. چربی که در اطراف اندام‌های شکم انباشته می‌شود، از نظر متابولیکی فعال است. چاقی شکمی به شدت با خطرات بیماری‌های جدی از جمله بیماری قلبی، سرطان و زوال عقل مرتبط است.

همچنین چاقی شکمی می تواند آسیب هایی همچون کمردرد و همچنین آرتروز زانو و زانو درد را نیز در بلند مدت به همراه داشته باشد. اگر چربی اضافی در ناحیه شکم خود دارید، حتی لازم نیست که اضافه وزن داشته باشید تا با این خطرات روبرو شوید. حتی افراد با وزن طبیعی نیز می‌توانند مقادیر مضر چربی پنهان را در زیر دیواره شکم خود داشته باشند. لاغری شکم با تکنیک های فیزیوتراپی یکی از راحت‌ترین و بی‌خطرترین راهکارهای در امان ماندن از این عوارض است.

رژیم غذایی برای از بین بردن چاقی شکم

اصلاح رژیم غذایی اولین قدم برای کاهش چربی در ناحیه شکم است. رژیم غذایی مناسب باید توسط متخصصین تغذیه طراحی شود و با نظارت دقیق بر کاهش وزن منظم فرد همراه باشد. برای کاهش میزان چربی بدن رژیم‌های کم کالری توصیه می‌شود. رژیم‌های کم کالری شامل دو نوع کم کربوهیدرات و کم چربی هستند. یک رژیم کم کربوهیدرات می‌تواند کاهش وزن بیشتری را در ماه های اول در مقایسه با رژیم کم چربی ایجاد کند.

اولین گام برای داشتن یک رژیم غذایی سالم برای کاهش چربی شکمی، حذف چربی ترانس از وعده‌های غذایی است. یک مطالعه 6 ساله در  باره مصرف چربی ترانس روی میمون‌ها انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که میمون‌هایی که از رژیم غذایی با چربی ترانس بالا استفاده می‌کردند، 33 درصد چربی شکمی بیشتری نسبت به سایر میمون‌ها داشتند. دیگر نکات مهمی باید برای کاهش تجمع چربی در ناحیه شکم به آن‌ها توجه نمود عبارتند از:

  • کاهش مصرف شکر
  • پرهیز از مصرف الکل
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات با فیبر بالا

لاغری شکم با فیزیوتراپی در کنار اصلاح رژیم غذایی، رسیدن به تناسب اندام را تسریع می‌نماید.

ورزش برای درمان چاقی شکمی

ورزش کردن فارغ از نوع آن باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. اما برخی از ورزش‌ها به طور ویژه برای کاهش چربی شکمی موثر هستند. این ورزش‌ها عبارتند از:

  • پیاده‌روی
  • زومبا
  • دوچرخه سواری
  • ایروبیک

همچنین هیدروتراپی یا ورزش آبی یکی از مهم‌ترین روش‌های لاغری شکم با فیزیوتراپی است. در حالی که درمان مرتبط با آب صدها سال است که از نظر دارویی استفاده می شود، بسیاری از مردم از مزایای آب درمانی برای کاهش وزن آگاه نیستند. هنگامی که در استخرهای آب سرد ورزش می کنید، از مزایای افزایش گردش خون و کاردیو برخوردار خواهید بود.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی فاشیا، آزادسازی بافت‌های همبند عضلانی

مطالعات نشان داده‌اند افرادی که در آب ورزش می‌کنند حدود دو کالری در دقیقه بیشتر از زمانی که روی خشکی کار می‌کنند می‌سوزانند. ورزش در آب همچنین فشار بر عضلات را کاهش می‌دهد. کاهش فشار بر عضلات باعث می‌شود روتین‌های ورزشی عمیق‌تر و لذت بخش‌تر شوند. مقاومت در برابر آب یک راه عالی برای افزایش تحرک و قدرت عضلانی است.

لاغری شکم با تکنیک فیزیوتراپی

مصرف دارو و جراحی برای درمان چاقی شکمی

مصرف داروهای ضد چاقی و جراحی دیگر درمان‌هایی هستند که برای لاغری شکم به کار می‌روند. مصرف داروهای ضد چاقی در دراز مدت عوارض زیادی به همراه دارد. همچنین جراحی روشی تهاجمی است که دوره نقاهت نسبتا طولانی را به همراه دارد. بهترین روش برای کاهش چربی در ناحیه شکم، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و استفاده از تکنیک‌ های لاغری فیزیوتراپی است.

 همچنین روانشناسی نیز می‌تواند به لاغری شکم با تکنیک‌ های فیزیوتراپی کمک کند.  منظور از روانشناسی در از بین بردن چربی شکم، شامل چندین روش مداخله روان درمانی است‌. روش‌هایی از جمله مصاحبه انگیزشی، رفتار درمانی شناخت درمانی و روان درمانی.

لاغری شکم با ماساژ درمانی

ماساژ درمانی در فیزیوتراپی مدل های مختلفی دارد. ماساژ یکی از راهکارهای لاغری شکم با تکنیک‌ های فیزیوتراپی است. ماساژ لاغری شکم، گاهی اوقات ممکن است به عنوان ماساژ معده نیز شناخته شود. این تکنیک فیزیوتراپی یک درمان ملایم و غیرتهاجمی است که ممکن است برای برخی افراد اثرات آرام بخش و شفابخشی داشته باشد. این تکنیک برای درمان طیف گسترده‌ای از نگرانی‌های سلامتی، به ویژه موارد مربوط به معده، مانند مشکلات گوارشی، یبوست، و نفخ استفاده می‌شود.

درمان این مشکلات تاثیر قابل توجهی بر کاهش چربی در ناحیه شکم خواهد داشت. طبق گفته انجمن ماساژ درمانی آمریکا (AMTA)، ماساژ درمانی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد داشته باشد. تصور می‌شود که ماساژ درمانی علاوه بر سلامت و تندرستی کلی را بهبود می بخشد.

برخی از مهم‌ترین مزایای ماساژ ناحیه شکم عبارتند از:

  • رفع یبوست: ماساژ شکم ممکن است به شل شدن عضلات شکم شما کمک کند. این به نوبه خود به تحریک هضم و رفع یبوست کمک می‌کند.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش: تحقیقات ۲۰۱۸ اثرات ماساژ شکم را بر مشکلات گوارشی بررسی کرد. افرادی که دو بار در روز به مدت 3 روز 15 دقیقه ماساژ شکم داشتند، نسبت به افرادی که هیچ درمانی دریافت نکردند، بهبودی سریع‌تری را تجربه کردند.
  • کاهش نفخ: یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که افرادی که به مدت 3 روز دو بار در روز 15 دقیقه ماساژ شکم داشتند، سطوح کمتری از نفخ شکم را داشتند. سطح افسردگی، اضطراب در این افراد نیز بهبود یافت.

در صورتی که باردار هستید حتما قبل از ماساژ شکم با پزشک خود صحبت کنید.

لاغری شکم با تکنیک های فیزیوتراپی

لاغری شکم با طب سوزنی

طب سوزنی و یا درای نیدلینگ یکی دیگر از راه‌های لاغری شکم با فیزیوتراپی است. در طب سوزنی با هدف از بین بردن چاقی ناحیه شکم، نقاط خاصی روی شکم تحریک می‌شوند. طب سوزنی شکم می‌تواند به درمان دردهای مزمن طولانی مدت و بیماری‌های درون اندام‌های اصلی داخلی کمک کند. همچنین می‌تواند به مشکلات مفصلی، درد عضلانی، ناباروری و یائسگی کمک کند.

وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید، اثرات طب سوزنی شکم می‌تواند تقریباً آنی باشد و تغییر درجه نفوذ می‌تواند به‌طور چشمگیری نتیجه درمانی را تغییر دهد. طب سوزنی شکم می‌تواند به افزایش جریان خون و گردش خون به اندام‌های داخلی  کمک کند. بهبود گردش خون به بهبود عملکرد مناسب اندام‌ها و افزایش آمادگی جسمانی کمک می‌کند.

طب سوزنی شکم برای تقویت سیستم گوارش و تحریک معده و طحال استفاده می‌شود تا بدن شما بتواند غذا را به طور موثرتری هضم کند و در نتیجه کاهش اشتها و چربی اضافی شکم کاهش یابد. این شکل از درمان برای تکمیل رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای اطمینان از کاهش وزن استفاده می‌شود.

لاغری شکم با فیزیوتراپی

سخن آخر

لاغری شکم با تکنیک های فیزیوتراپی یک افسانه و رویا نیست و کاملا امکان پذیر است. این تکنیک‌ها در کنار داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم تناسب اندام دائمی را برای افراد به همراه می‌آورد. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا ارائه دهنده بهترین تکنیک های فیزیوتراپی برای لاغری شکم می‌باشد.

سوالات متداول

  1. مضرات چاقی شکمی کدامند؟

تجمع چربی در ناحیه شکم ریسک ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی، سرطان و زوال عقل را افزایش می‌دهد.

  1. بهترین روش‌ها برای از بین بردن چاقی شکمی کدامند؟

ترکیبی از رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم، تکنیک‌ های لاغری فیزیوتراپی و تکنیک‌های روانشناسی بهترین روش‌ برای از بین بردن دائمی چربی ناحیه شکم است.

  1. بهترین تکنیک‌ها برای لاغری شکم با فیزیوتراپی کدامند؟

ماساژ درمانی، هیدروتراپی و طب سوزنی بهترین تکنیک‌های فیزیوتراپی برای از بین بردن چربی اضافی ناحیه شکم هستند.

  1. مزایای ماساژ درمانی برای از بین بردن چربی شکم کدامند؟

از بین بردن نفخ، یبوست و مشکلات گوارشی مهم‌ترین مزایای ماساژ درمانی ناحیه شکم هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *