0%

کاربرد فیزیوتراپی برای درمان اسکولیوز در بین مشاغل اداری

کاربرد فیزیوتراپی برای درمان اسکولیوز در بین مشاغل اداری

کاربرد فیزیوتراپی برای درمان اسکولیوز در بین مشاغل اداری

5/5 - (1 امتیاز)

اسکولیوز

بیماری اسکولیوز، یک مشکل اسکلتی عضلانی شایع است که تعادل منحنی ستون فقرات بیمار از حالت طبیعی  Sمانند خود خارج شده، به طرفین متمایل شده و یا چرخش قابل مشاهده­ای دارد. این بیماری علاوه بر اینکه می­تواند همراه با شرایطی مانند فلج مغزی یا دیستروفی عضلانی رخ دهد، در برخی موارد به صوت خود به خودی و بدون هیچ گونه بیماری زمینه­ای ظاهر می­شود. ابتلا به اسکولیوز در هر سنی و به هر دلیلی می­تواند اتفاق بیفتد ولی در صورت ابتلا در کودکی، اغلب در 10 الی 15 سالگی قابل مشاهده است.

اسکولیوز کارمندان

اسکولیوز کارمندان یکی از انواع مختلف اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از کار در سراسر جهان است. با اینکه این نوع از اسکولیوز، یکی از شایع ترین بیماری­های اسکلتی عضلانی در دنیا است، دانش کمی در مورد آن در میان کارمندان ادارات وجود دارد. این به این دلیل است که برخی از کارمندان مبتلا به اسکولیوز علائم یا مشکلات بسیار کمی را در ارتباط با این بیماری تجربه می­کنند. در عین حال برخی ممکن است احساس درد و گرفتگی عضلانی در سایر مفاصل و اندام‌ها به غیر از ستون فقرات داشته باشند.

در عین حال، اسکولیوز کارمندان بیماری است که می­تواند برای  افراد آزاردهنده باشد؛ به خصوص اگر در این موضوع، احساس متفاوت بودن نسبت به بقیه را داشته باشند. از جمله دیگر مسائلی که در کارمندان مبتلا به اسکولیوز شایع است، دشواری یا حتی خجالت برای استفاده از بریس پشت است. دشواری و خجالت از این مسئله می­تواند سبب عدم پیگیری درمان از سوی کارمندان شده و این موضوع سلامت جسم و روان آنها را دچار مخاطراتی می­کند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که متاسفانه مبتلایان به دلیل تغییر در ظاهر خود، نگاه­های دلسوزانه، آزار و اذیت و یا حتی تبعیض را تجربه می­کنند. کارمندان مبتلا به اسکولیوز در بیشتر مواقع با وجود بهترین بودن در کار خود، از آینده کاری خود می­ترسند. بنابراین، بزرگ‌ترین مسئله در این باره، نداشتن اعتماد به نفس است که بهتر است از جانب مدیران و کارفرمایان بررسی و پیگیری شود.

کارفرمایان می­توانند برای بالا بردن کیفیت کار کارمندان، کمک زیادی به پیشگیری و درمان اسکولیوز کنند تا کارمند در محل کار، احساس امنیت و احترام داشته باشد. به این ترتیب، یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از کارمندان مبتلا به اسکولیوز، این است که کارفرما اطلاعات کافی در مورد سطح سلامت کارمندان خود داشته باشد. کارفرما باید به تجربیات منحصر به فرد کارمندان خود در مورد اسکولیوز گوش دهد تا بتواند احساس آنها را درک کند.

بنابراین بسیار مهم است که در جهت حمایت از کارمندان مبتلا به اسکولیوز، در محل کار یک سیاست گذاری جامع انجام شود. دادن فرصت شغلی مناسب و در دسترس، متناسب کردن محیط کاری با شرایط کارمند، محدود سازی میزان اضافه کاری، تغییر در برنامه ریزی شغلی کارمند، در نظر گرفتن تسهیلات در رابطه با انجام امور پزشکی مانند فیزیوتراپی برای درمان اسکولیوز کارمندان و… نیز می­تواند در روند کاری کارمندان مبتلا به اسکولیوز بسیار کمک کننده باشد.

کاربرد فیزیوتراپی برای درمان اسکولیوز

دلایل اسکولیوز کارمندان

به صورت کلی، اسکولیوز انواع مختلفی دارد که هر کدام دلایل خاص خود را دارد. در این قسمت، درباره انواع اسکولیوز و همچنین دلایل اسکولیوز کارمندان، اطلاعاتی ارائه می­دهیم:

– اسکولیوز ایدیوپاتیک: اسکولیوز ایدیوپاتیک شایع ترین نوع اسکولیوز است که علل ناشناخته­ای داشته و هیچ عامل قابل تشخیصی در ایجاد آن نقشی ندارد. این نوع اسکولیوز زمانی در کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان تشخیص داده می‌شود که هیچ بیماری یا آسیب قابل تشخیصی باعث انحنای غیرطبیعی ستون فقرات در آنها نشود. اسکولیوز ایدیوپاتیک، اغلب در اواخر دوران کودکی یا نوجوانی با جهش رشدی دوران بلوغ ظاهر می شود.

– اسکولیوز عصبی عضلانی: اسکولیوز عصبی عضلانی برخلاف اسکولیوز ایدیوپاتیک، با یک بیماری شناخته شده ظاهر می­شود. این نوع اسکولیوز به طور کلی به دلیل عضلات ضعیف یا مسائل عصبی است و ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد. برخی از دلایل اسکولیوز عصبی عضلانی می­تواند شامل تومورهای خوش خیم و بدخیم اسکلتی، فلج مغزی، دیستروفی عضلانی، فلج اطفال، اسپینا بیفیدا و آسیب­های نخاعی باشد.

– اسکولیوز مادرزادی: اسکولیوز مادرزادی زمانی است که یک ناهنجاری در انحنای ستون فقرات در بدو تولد وجود داشته باشد. این نوع اسکولیوز معمولا زودتر از اسکولیوز ایدیوپاتیک یا عصبی عضلانی تشخیص داده می شود. اسکولیوز مادرزادی بسیار نادرتر از دو نوع دیگر اسکولیوز است و درصد بسیار ناچیزی از نوزادان با این نوع اسکولیوز متولد می­شوند.

با توجه به دلایل انواع اسکولیوز که در بالا به آن اشاره کردیم، دلایل اسکولیوز کارمندان نیز می­تواند به دلایلی باشد که برای هر کدام از انواع اسکولیوز شرح دادیم.

مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی برای راه ‌رفتن کودکان

 

علائم اسکولیوز کارمندان و تشخیص آن

همانطور که پیش­تر گفتیم، کارمندان مبتلا به اسکولیوز تجربیات متفاوتی نسبت به این بیماری خواهند داشت و علائم مختلفی را مشاهده می­کنند. علائم اسکولیوز کارمندان ممکن است درد و مشکلات حرکتی باشد. همه اینها در حالی است که برای برخی از کارمندان مبتلا به اسکولیوز ممکن است هیچکدام از این مشکلات وجود نداشته باشد. اما به صورت کلی از جمله علائم اسکولیوز کارمندان می­تواند شامل کمر ناهموار، شانه های نا­متقارن، اختلاف قد باسن، بیرون زدگی شانه، انحنای شدید ستون فقرات، بد­شکلی بزرگ در قسمت بالا تنه ستون فقرات، مشکلات عصبی ناشی از ناهنجاری نخاعی و برجستگی دنده­ها در یک سمت شود.

برای تشخیص اسکولیوز کارمندان، پزشک ابتدا یک بررسی دقیق از تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی ستون فقرات و حرکات و عملکرد آن انجام می دهد. یک آزمایش ساده، غیرتهاجمی و خاص که پزشک برای تشخیص اسکولیوز ممکن است در طول معاینه فیزیکی انجام دهد، تست خم شدن به جلو است. پزشک در این آزمایش تشخیصی از بیمار می­خواهد که مستقیم و صاف بایستد. هنگامی که بیمار در موقعیت مناسب قرار گرفت، پزشک می خواهد که بیمار تا حد امکان خم شود. در حالی که بیمار ستون فقرات خود را به جلو خم می کند، پزشک هر دو طرف قفسه سینه را بررسی می­کند.

اگر پزشک پس از آزمایش خم شدن به اسکولیوز مشکوک شود، برای تعیین شدت انحنای غیرطبیعی عکس‌برداری با اشعه ایکس را توصیه می­کند. پزشک با مد نظر قرار دادن نتایج اشعه ایکس، گزینه­های بهتری برای پیگیری روند درمانی بیشتر ارائه می­دهد.

درمان اسکولیوز

درمان اسکولیوز کارمندان

برای درمان اسکولیوز کارمندان، بریس‌، انواع آتل‌ها، کمربندهای پشتی، نوار درمانی یا تیپینگ و دستگاه‌های مشابه می‌توانند در برابر خطرات ارگونومیک از ستون فقرات محافظت کنند. این دستگاه­ها در شرایطی که شدت بیماری کم است، ممکن است سبب بهبود نسبی علائم اسکولیوز شود اما شواهدی مبنی بر اثربخشی قطعی آنها نیست. برای درمان قطعی علاوه بر استفاده از بریس انواع آتل و کمربند باید شرایط محیط کار و نیازهای شغلی کارمند با توانایی او تطبیق داده شود. این نوع درمان علاوه بر سلامت جسمانی، استرس کارمندان را از بین می­برد.

با تطبیق شرایط محل کار صدمات و اختلالات مرتبط با استفاده بیش از حد از عضلات ازبین می رود و وضعیت نامناسب و کارهای تکراری، جابه­جایی اشیا، دمای شدید، تابش نور شدید و در مقابل نور ناکافی وجود نخواهد داشت. گزینه­های درمانی برای اسکولیوز کارمندان علاوه بر استفاده از بریس و سایر دستگاه­ها شامل گزینه جراحی نیز می­شود که در شرایط خاص توصیه می­شود.

 

فیزیوتراپی برای درمان اسکولیوز کارمندان

با استفاده از تمرینات، تجهیزات و تکنیک­های فیزیوتراپی و رویکرد­ جامعی که این نوع درمان، طی برنامه ای مدون به آن اشاره کرده است، می­توان بسیاری از بیماری‌های فیزیکی را درمان کرد. بنابراین، فیزیوتراپی برای  درمان اسکولیوز کارمندان می تواند در بسیاری مواقع، درد ناشی از اسکولیوز را تسکین دهد. برنامه فیزیوتراپی کارمندان مبتلا به اسکولیوز همچنین می­تواند سبب افزایش انعطاف‌پذیری، تحرک و ثبات نه فقط در ستون فقرات بلکه در کل بدن شود.

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا به عنوان مرکز فیزیوتراپی خوب در اهواز می­تواند تمام خدمات مرتبط با اسکولیوز کارمندان را پوشش داده و طرف قرار داد با بیمه­های تکمیلی برای خدمات فیزیوتراپی است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

فیزیوتراپی درمان اسکولیوز

سوالات متداول

  1. چه کسانی بیشتر به اسکولیوز مبتلا می شوند؟

هر فردی ممکن است با دلیل و بی دلیل به اسکولیوز مبتلا شود. اسکولیوز ایدیوپاتیک، که شایع ترین نوع اسکولیوز است، معمولا بدون هیچ دلیلی اتفاق می­افتد و دختران بیشتر از پسران به این نوع اسکولیوز مبتلا می شوند.

  1. آیا اسکولیوز کارمندان روی کار آنها تأثیر می گذارد؟

بله، برخی کارمندان ممکن است درد را تجربه کنند، برخی دیگر ممکن است درد نداشته باشند و با مشکلات حرکتی مواجه باشند.

  1. کارمندان مبتلا به اسکولیوز از چه موقعیت هایی باید اجتناب کنند؟

کارمندان مبتلا به اسکولیوز از خم شدن قفسه سینه به سمت عقب، جلو یا پهلو باید اجتناب کنند. تلاش برای باز کردن منحنی اصلی اسکولیوز بین ستون فقرات قفسه سینه و کمر ممکن است منحنی اصلی قفسه سینه را بهبود بخشد اما موجب ایجاد انحنای دیگری بالا یا پایین منحنی قبلی می­شود.

  1. با اسکولیوز چه فعالیت ورزشی را نمی­توان انجام داد؟

افراد مبتلا به اسکولیوز باید از برخی از تمرینات تقویت کننده عضلات مرکزی بدن مانند دراز و نشست، کشش و فشار بر روی عضلات بدن خودداری کنند، زیرا به طور غیر طبیعی کمر را قوس می دهد و فشار می­آورد.

  1. آیا اسکولیوز با افزایش سن بدتر می شود؟

بله، اسکولیوز یک بیماری پیشرونده است که با عدم درمان، گذشت زمان و افزایش سن بدتر می­شود.

  1. آیا کارمندان مبتلا به اسکولیوز می توانند زندگی عادی داشته باشند؟

فیزیوتراپی برای درمان اسکولیوز کارمندان می­تواند به تقویت عضلات کمک کند. اکثر افراد مبتلا به اسکولیوز با درمان می توانند زندگی عادی و فعالی داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *