0%

فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی و عروقی

فیزیوتراپی در بیماری های قلبی و عروقی

فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی و عروقی

5/5 - (4 امتیاز)

بیماری های قلبی – عروقی یا بیماری ایسکمیک قلبی یک بیماری مزمن قلبی پیشرونده است و درمان قطعی ندارد. با این وجود فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی- عروقی می‌تواند علائم و عوارض این بیماری‌ها را تا حد چشمگیری کاهش دهد. علت ابتلا به بیماری قلبی عروقی باریک شدن شریان‌های کرونری و کاهش حجم خونی است که به سمت عضله قلب می‌رود.

عدم نرسیدن خون کافی به قلب می‌تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در قفسه سینه شود. همچنین در مواردی گرفتگی کامل عروق می‌تواند باعث حمله قلبی شود.   بیماری‌های قلبی عروقی می‌توانند تحمل و توانایی ورزش کردن، استقامت و کیفیت زندگی را تحت تأثیر خود قرار دهند. بیماری‌های قلبی باعث می‌شود قلب فرد نتواند نیازهای روزانه بدن خود را برآورده کند.

بیماری‌های قلبی بسیار شایع هستند. تا جایی که به گفته انجمن قلب آمریکا، بیماری های قلبی سالانه علت اصلی مرگ و میر در جهان است. تخمین زده می‌شود که نارسایی قلبی سالانع 6.2 میلیون آمریکایی بالای 20 سال را تحت تاثیر قرار دهد. این رقم قابل توجه هر سال رو به افزایش می‌رود. تا جایی که انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2030 به بیش از 8 میلیون بزرگسال در سال برسد.

اگر بیماری قلبی یا نارسایی قلبی دارید، یک فیزیوتراپیست می‌تواند با شما همکاری کند تا از بدتر شدن آن جلوگیری کند. درمانگران فیزیوتراپی قلب همچنین می‌توانند به افراد در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کنند. فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند موارد زیر را بهبود بخشد:

  • ظرفیت و توانایی تمرین و ورزش
  • قدرت و استقامت
  • سلامت و راحتی کلی فرد

فیزیوتراپی بیماری های قلبی و عروقی

نقش فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی و عروقی چیست؟

نقش اصلی فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی و عروقی توانبخشی قلب است. توانبخشی قلب با برنامه‌ای که فیزیوتراپیست‌ها به بیماران قلبی می‌دهند انجام می‌شود. فیزیوتراپیست‌ها برنامه‌های درمانی شخصی را متناسب با نیازها، چالش‌ها و اهداف هر فرد طراحی می‌کنند. فیزیوتراپی قلب به بیمار کمک می‌کند تا تحرک خود را بهبود ببخشد.

برنامه درمان فیزیوتراپی شما شامل یک برنامه ورزشی شخصی و حرکات تجویز شده توسط فیزیوتراپیست است. این برنامه به بیماران کمک می‌کند علائم و نشانه‌های بیماری قلبی یا نارسایی را کاهش دهند. همچنین توانایی بیماران قلبی و عروقی را برای شرکت در فعالیت‌های روزمره افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند به افراد مبتلا به نارسایی قلبی کمک کند تا بهتر و بیشتر زندگی کنند.

تحقیقات گسترده ای برای تأیید اثربخشی فیزیوتراپی در بهبود بسیاری از جنبه‌های زندگی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر انجام شده است. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد توانبخشی قلب، بستری شدن مجدد و مرگ در بیمارستان را در سال اول یک رویداد قلبی کاهش می‌دهد. همچنین باعث تسریع بهبودی می‌شود.

فیزیوتراپی قلب عوامل خطرساز (مانند فشار خون و کلسترول بالا) را کاهش می‌دهد و سطح آمادگی جسمانی را بهبود می‌بخشد. همچنین شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد تمرینات تنفسی و فیزیوتراپی قفسه سینه بویژه فیزیوتراپی بعد از جراحی قلب منجر به بهبود سریعتر بعد از عمل، تناسب اندام و کاهش اضطراب و زندگی بهتر می‌شود.

برنامه فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی و عروقی

برنامه فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین فیزیوتراپی بعد از جراحی قلب ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • آموزش: فیزیوتراپیست‌ها را در مورد فعالیت بدنی و ورزش هایی که انجام آن‌ها برای بیماران قلبی و عروقی بی خطر است به آن‌ها آموزش می‌دهند. فیزیوتراپیست‌ها همچنین یک برنامه ورزشی شخصی طراحی کرده و به بیماران آموزش می‌دهند که چگونه می توانند ظرفیت ورزش خود را افزایش دهند. آموزش ممکن است شامل توصیه هایی برای تغییر شیوه زندگی و لایف استایل و رفتارهای خود مدیریتی باشد. فیزیوتراپیست‌ها همچنین ممکن است علائم و نشانه هایی را به بیماران آموزش دهند که باید مراقب آن‌ها باشند. فیزیوتراپیست‌ها بیمار را در صورت نیاز به سایر ارائه دهندگان خدمات درمانی ارجاع می‌دهند.
  • ورزش‌های هوازی: بیماران مبتلا به بیماری قلبی یا نارسایی قلبی در خطر کاهش تحمل و استقامت ورزشی هستند. فیزیوتراپیست به بیماران قبلی کمک می‌کند استقامت هوازی خود را از طریق ورزش تحت نظارت افزایش دهند. آن‌ها همچنین برنامه ورزش خانگی را بر اساس نیازها و اهداف بیمار تهیه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که یک برنامه تمرین هوازی برای بیماران قلبی عروقی کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد و به کاهش احتمال بستری در بیمارستان کمک می‌کند. تمرینات هوازی را می توان به اشکال مختلفی در فیزیوتراپی قلبی و عروقی انجام داد. از جمله: پیاده روی، دوچرخه سواری، پیاده روی تردمیل و ایروبیک.
  • تقویت عضلات: تمرینات قدرتی برای حفظ سلامت عمومی مهم است. حفظ قدرت عضلانی بیماران در انجام فعالیت‌های ورزشی به حفظ و بهبود قدرت کلی بیماران می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد ورزش برای اکثر بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی بی خطر و موثر است. مکانوتراپی و تمرین درمانی مهم‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی قلبی و عروقی به شمار می روند. فیزیوتراپیست‌ها برای تعیین میزان و شدت تمرینات ورزشی با بیماران همکاری خواهند کرد. آن‌ها بر اساس نیازها و اهداف منحصر به فرد بیماران، یک برنامه شخصی ایمن و شخصی طراحی می‌کنند.
  • بهبود توانایی تنفس در حین فعالیت: تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش قدرت ماهیچه‌هایی که به تنفس کمک می‌کنند می‌تواند تحمل ورزش را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی افزایش دهد. فیزیوتراپیست‌ها در فیزیوتراپی قلب ماهیچه‌ها و توانایی تنفس بیماران را در حین فعالیت بدنی ارزیابی می‌کنند و یک برنامه ورزشی متناسب با شرایط بیمار طراحی می‌کنند.
مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی تورتیکولی یا کجی گردن

فیزیوتراپی در بیماری های قلبی - عروقی

موارد انجام فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی عروقی

برخی از مهم‌ترین مواردی که فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی – عروقی ضرورت دارد عبارتند از:

  • فیزیوتراپی قلبی بعد از سكته‌ قلبی
  • فیزیوتراپی قلب بعد عمل پیوند
  • فیزیوتراپی قلب آنژیوپلاستی
  • فیزیوتراپی قلب بعد از جراحی تعویض دریچه
  • فیزیوتراپی بعد از جراحي‌ قلب‌ باز

 

فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی و عروقی برای بیماران مبتلا به این بیماری‌ها در ۴ مرحله انجام می‌شود:

  • مرحله اول فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی عروقی برای این بیماران در بیمارستان شروع می‌شود. به‌ دلیل حساسيت‌ زياد بيماران‌ قلبی، فيزيوتراپيست‌‌ها بالافاصله بعد از عمل، نظارت بر کلیه فعاليت‌های مختلف‌ بيمار همچون قدم‌ زدن‌ و بالا رفتن‌ از پله‌ها را آغاز کرده و بروز هرگونه‌ علائم‌ و عكس‌العمل‌ بيمار را بررسي ‌و ثبت‌ می‌کنند. در فیزیوتراپی قلب در این مرحله مورد سطح‌ مجاز فعاليت‌ها به‌ بيمار توضيح‌ می‌دهند و رژیم غذایی متناسب به وضعیت بیمار را برای او طراحی می‌کنند.
  • مرحله دوم فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی و عروقی بلافاصله‌ بعد از ترخيص‌ بيمار از بيمارستان شروع مي‌شود. در این زمان بيمار باید در منزل‌ استراحت‌ کند و فیزیوتراپی در منزل را زیر نظر متخصص توانبخشی قلب ادامه می دهد. در مرحله دوم بیمار باید با احتیاط دوران نقاهت خود را طی کرده و به توصیه‌های پزشک خود مانند عدم استعمال دخانیات و میزان مجاز فعالیت روزانه و رژیم غذایی عمل کند.
  • مرحله سوم فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی – عروقی به تشخیص پزشک متخصص قلب و در حدود ۶ تا ۸ هفته پس از جراحی قلب شروع می‌شود. در این مرحله تمرین درمانی بخش اصلی فیزیوتراپی قلبی و عروقی را تشکیل می‌دهد. رعایت توصیه‌های فیزیوتراپیست و انجام کامل و صحیح تمرینات منزل که توسط فیزیوتراپیست طراحی و تجویز شده‌اند نقش بسیار مهمی را تسریع بهبودی بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی ایفا خواهد کرد.

فیزیوتراپی در بیماری های قلبی

بهترین مرکز فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی عروقی

فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به سایر انواع فیزیوتراپی از حساسیت‌ زیادی برخوردار است. به همین دلیل بیماران مبتلا به این بیماری‌ها باید نهایت دقت را در انتخاب فیزیوتراپیست مناسب به عمل بیاورند. فیزیوتراپیست بیماری‌های قلبی عروقی باید از تجربه و علم کافی در این زمینه برخوردار باشد تا بتواند به بیمار برای حداکثر بهبودی کمک کند. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا با کادر مجرب خود بهترین گزینه برای خدمات فیزیوتراپی بویژه فیزیوتراپی بعد از جراحی قلب باز است. همچنین این مرکز به منظور رفاه حال بیماران امکان دریافت فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی عروقی در منزل را نیز برای شهروندان فراهم نموده است. این مرکز علاوه بر خدمات فیزیوتراپی قلب، ارئه دهنده خدمات فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی و فیزیوتراپی آسیب های ارتوپدی در شهر اهواز است.

فیزیوتراپی قلب

سوالات متداول

  1. هدف از فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی عروقی چیست؟

هدف از فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی توانبخشی به قلب و بهبود عملکرد قلب در فعالیت های روزمره است.

  1. مزایای انجام فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی عروقی چیست؟

بهبود ظرفیت و توانایی تمرین و ورزش، افزایش قدرت و استقامت و بهبود سلامت و راحتی کلی بیمار مهم‌ترین مزایای انجام فیزیوتراپی قلب به شمار می‌رود.

  1. فیزیوتراپی بعد از جراحی‌ قلب و عروق در چند مرحله انجام می‌شود؟

فیزیوتراپی بعد از جراحی‌ قلب در سه مرحله انجام می‌گردد. مرحله اول در بیمارستان انجام می‌شود و مراحل بعدی پس از ترخیص بیمار. و فیزیوتراپی و تمرین درمانی در منزل.

  1. تمرین درمانی از چند هفته پس از جراحی‌های قلب و عروق شروع می‌شود؟

تمرین درمانی بر اساس تشخیص پزشک و فیزیوتراپیست بین ۶ تا ۸ هفته پس از انجام جراحی قلب شروع می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *