0%

درمان میگرن و سردرد میگرنی با فیزیوتراپی

درمان سردرد میگرنی

درمان میگرن و سردرد میگرنی با فیزیوتراپی

5/5 - (7 امتیاز)

میگرن و سردرد میگرنی یکی از شایع‌ترین انواع سردردهاست. در این مقاله به صورت کامل توضیح می دهیم که فیزیوتراپی یک روش بسیار موثر و کم تهاجمی برای درمان سردرد میگرنی به شمار می‌ رود. در این نوشتار همچنین علاوه بر توضیحاتی کامل درباره تکنیک های فیزیوتراپی برای درمان سردرد میگرنی و درمان میگرن به بیان توضیحاتی درباره سردرد میگرنی، علائم آن و طریقه تشخیص آن، خواهیم پرداخت.

میگرن و سردرد میگرنی چیست؟

میگرن یک سردرد اولیه مزمن و دوره ای است. این بیماری یک سندرم درد عصبی و عروقی است که به علت تغییر پردازشگر عصبی مرکزی (فعال شدن هسته‌های ساقه مغز، تحریک پذیری بیش از حد قشر مغز) و آزاد شدن نوروپپتید که باعث ایجاد التهاب دردناک در عروق جمجمه ای می‌گردد ایجاد می‌شود. علائم میگرن و سر درد میگرنی معمولا 4 تا 72 ساعت طول می‌کشد و ممکن است بسیار شدید باشد. درد اغلب اما نه همیشه در یک طرف سر احساس می‌شود. ضربان دار است، با تحرک بدتر می‌شود.

همچنین سردرد میگرنی ممکن است با علائمی همچون حالت تهوع؛ حساسیت به نور،صدا یا بو همراه باشد. تشخیص میگرن معمولا تنها بر اساس سابقه افراد امکان پذیر است. درمان میگرن و درمان سردرد میگرنی شامل تغییر در شیوه زندگی (رژیم غذایی، ورزش، عادات خواب) مصرف برخی داروها از جمله، مسکن‌ها و داروهای ضد تهوع و روش‌های درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی است.

سردردهای میگرنی دومین نوع شایع سردرد اولیه هستند. تخمین زده می‌شود که حدود 12 درصد از مردم در برخی از مواقع دچار سردردهای میگرنی می‌شوند. این بیماری معمولا در دوران بلوغ یا بزرگسالی شروع می‌شود و شدت آن پس از 50 سالگی کاهش می‌یابد. حدود 45 درصد موارد میگرن در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می‌شود. در 90 درصد از میگرن‌ها، اولین حمله به طور کلی قبل از 40 سالگی برورز می‌کند.

درمان میگرن

تشخیص میگرن و سردرد میگرنی

یک پزشک آموزش دیده، اگر بیمار علائم میگرن را داشته باشد یا در شرح حال متوجه شود که سابقه خانوادگی میگرن دارد، میگرن را بر اساس سابقه پزشکی، علائم و معاینه فیزیکی و عصبی تشخیص می دهد.

اگر وضعیت بیمار غیرعادی، پیچیده یا شدید باشد، پزشک ممکن است انجام آزمایش ‌هایی برای رد دلایل دیگر درد نیز توصیه کند. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

تصویربرداری MRI: MRI یک روش اسکن از اندام های بدن است که در آن یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی قدرتمند برای تولید تصاویر دقیق از مغز و رگهای خونی به کار گرفته می شود. اسکن MRI به پزشکان در تشخیص تومورها، سکته ‌های مغزی، خونریزی در مغز، عفونت ‌ها و سایر بیماری‌ های مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند.

سی تی اسکن (CT): CT اسکن به استفاده از یک سری اشعه X برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز و جزئیات آن گفته می شود. این روش به پزشکان کمک می کند تا تومورها، عفونت ها، آسیب مغزی، خونریزی در مغز و سایر مشکلات پزشکی احتمالی که ممکن است باعث سردرد شوند را تشخیص دهند.

درمان سردرد میگرنی

به صورت کلی هدف از درمان میگرن، متوقف کردن علائم و جلوگیری از حملات بعدی است. داروها روشی مناسب هستند که برای درمان میگرن طراحی شده اند. داروهای مورد استفاده برای مبارزه با میگرن به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • داروهای تسکین دهنده درد: این نوع داروها که برای درمان انواع حاد میگرن شناخته می ‌شود، در هنگام حملات میگرن تجویز شده و برای متوقف کردن علائم آن موثر است.
  • داروهای پیشگیرانه: این نوع داروها به طور منظم و اغلب روزانه برای کاهش شدت یا دفعات میگرن مصرف می شوند.

انتخاب نوع درمان میگرن بیمار به تعداد بروز و شدت سردرد بستگی دارد، اینکه همراه با سردرد، حالت تهوع و استفراغ دارد، سردرد چقدر ناتوان کننده است و سایر شرایط پزشکی، در این موضوع بسیار تعیین کننده است.

درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی

درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی یکی از روش‌های نوین و موثری است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیزیوتراپیست‌هایی که بیماران مبتلا به میگرن را ارزیابی و درمان می‌کنند بر دو جنبه اصلی در این بیماران تمرکز می‌کنند:

  1. اختلالات اسکلتی عضلانی
  2. علائم دهلیزی/ اختلال کنترل وضعیتی

علائم و نشانه‌های اختلالات اسکلتی عضلانی و دهلیزی، در میان افراد مبتلا به میگرن شایع است و بسته به وجود هاله یا افزایش حملات میگرنی می‌توان سطوح مختلف ناتوانی عضلانی را در این افراد مشاهده کرد. در نتیجه معاینه فیزیکی مناسب و صحبت کردن با بیماران، فیزیوتراپیست می ‌تواند برنامه درمانی مناسبی برای درمان سردرد میگرنی این بیماران طراحی کند. معاینه فیزیکی فیزیوتراپیست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لمس گردن و جمجمه بیمار
  • اندازه گیری محدوده حرکتی گردن
  • اندازه گیری قدرت ارزیابی وضعیت پشتی

فیزیوتراپیست درباره‌ علائم و سابقه بیماری و همچنین روش‌های درمانی که بیمار قبلا مورد استفاده قرار داده است سوال خواهد کرد.

هدف اصلی در مورد اختلالات اسکلتی عضلانی کاهش درد و حساسیت است و مداخلات فیزیوتراپی سر و گردن ممکن است شامل ترکیبی از درمان دستی، ورزش درمانی و آموزش باشد. هدف در مورد اختلال کنترل وضعیتی، بهینه سازی عملکرد و کاهش علائم دهلیزی است و مداخلات باید شامل تمرینات تعادلی و توانبخشی دهلیزی باشد.

درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی

درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی: اختلالات اسکلتی عضلانی

  1. تمرین درمانی: ورزش همواره یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای درمان سردرد میگرنی و درمان میگرن با فیزیوتراپی است. ممکن است توسط درمانگر تمریناتی برای بهبود حرکت گردن و کاهش فشار بر اعصاب گردن تجویز شود. این تمرینات ممکن است شامل انقباض گردن، خم کردن گردن و چرخش گردن باشد. هنگام انجام تمرینات گردن برای سردرد ها، حتما با حرکات آهسته و ثابت حرکت شود و از حرکات ناگهانی یا تند خودداری گردد. ممکن است درمانگر فشار اضافی را با دستان خود به هر کشش گردن اضافه کند و موقعیت کشش‌ها ممکن است تا 1 دقیقه حفظ شود.
  2. اصلاح وضعیت: اگر بیمار دچار حالت سر رو به جلو باشد، قسمت فوقانی ستون فقرات گردنی و ناحیه زیر شاخه او ممکن است روی اعصابی که در پشت جمجمه حرکت می‌کنند، فشار بیاورد. اصلاح وضعیت بدن ممکن است یک استراتژی موثر برای درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی باشد. اصلاح وضعیت ممکن است شامل استفاده از رول کمر هنگام نشستن، انجام صحیح ورزش برای یافتن حالت مطلوب ستون فقرات، استفاده از بالش گردن حمایتی هنگام خواب باشد.
  3. گرما یا سرما درمانی: در این روش ممکن است گرما یا سرما روی گردن و جمجمه بیمار اعمال شود تا به کاهش درد یا التهاب کمک کند. حرارت می‌تواند به شل شدن ماهیچه ‌های سفت و بهبود گردش خون موضعی کمک کند و ممکن است یک درمان موثر برای قبل از انجام کشش‌های گردن باشد.
  4. ماساژ درمانی: ممکن ماهیچه‌های سفت حرکت گردن بیمار را محدود کرده و باعث سردرد او شده باشند. ماساژ درمانی توسط فیزیوتراپیست به تحرک گردن بیمار کمک می‌کند. ممکن است یک تکنیک ویژه به نام رهاسازی زیر شاخه ای برای شل شدن ماهیچه‌ هایی که جمجمه را به گردن متصل می ‌کنند انجام شود، تا باعث بهبود حرکت و کاهش تحریکات عصبی گردد.
  5. تکنیکهای دستی: درمانگر ممکن است از کشش مکانیکی یا دستی برای کاهش درد ناشی از سردرد میگرنی استفاده کند. کشش ممکن است دیسک‌ها و مفاصل گردن را از حالت فشرده خارج کرده و باعث ایجاد حرکت بهتر در گردن بیمار شود. فیزیوتراپیست همچنین ممکن است برای بهبود حرکت گردن و مدیریت درد، حرکات مفصلی انجام دهد.
مطلب پیشنهادی  فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

درمان سردرد میگرنی

درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی: علائم دهلیزی

اگر بیمار به دلیل میگرن دچار سرگیجه شده باشد، ممکن است از درمان‌های فیزیوتراپی دهلیزی سود ببرد. این روش تخصصی توانبخشی شامل انجام تمرینات خاص تثبیت کننده گردن، سر و چشم است تا عملکرد سیستم دهلیزی بیمار را بهبود ببخشد. در این روش از تکنیک الکتروتراپی استفاده می‌شود.

فیزیوتراپیست ممکن است از تحریک الکتریکی مانند تحریک الکتریکی عصبی عضلانی زیر پوستی (TENS) بر روی ماهیچه‌های گردن برای کاهش درد و بهبود علائم سردرد میگرنی استفاده کند. برای انتخاب بهترین تکنیک درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی حتما بیمار باید با درمانگر خود همکاری نزدیک داشته باشد تا متوجه شود کدام تکنیک ‌ها مناسب است و اثربخشی هر تکنیک برای سردرد های او مشخص شود.

طول درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی چقدر است؟

بیشتر دوره‌های درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی حدود چهار تا شش هفته طول می‌کشد. ممکن است طی چند روز پس از شروع درمان درد بیمار تسکین پیدا کند. اغلب علائم بیماری در طول چند هفته از بین می‌روند. برخی از افراد پس از شروع دوره درمان، سردردهای میگرنی مداومی را تجربه می‌کنند.

در این صورت بیماران می‌توانند از تکنیک‌هایی که در فیزیوتراپی آموخته‌اند برای کنترل تشدید علائم خود استفاده کنند. اگر علائم سردرد میگرنی بیمار پس از پایان فیزیوتراپی ادامه یافت، باید به پزشک خود مراجعه کند تا سایر گزینه‌های درمانی برای سردرد او تجویز شود.

مرکز تخصصی فیزیوتراپی در اهواز جهت درمان سردرد میگرنی

تشخیص صحیح نوع میگرن و انتخاب روش درمانی مناسب در درمان سردردهای میگرنی و درمان میگرن با فیزیوتراپی اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل بیماران باید در انتخاب فیزیوتراپیست باتجربه و متخصص نهایت دقت و توجه خود را به کار بگیرند. مرکز فیزیوتراپی آرنیکا یکی از بهترین و تخصصی‌ترین مراکز تخصصی فیزیوتراپی در اهواز است.

این مرکز با بهره‌گیری از کادر متخصص و باتجربه و همچنین به روزترین تجهیزات فیزیوتراپی اقدام به درمان سردردهای میگرنی با تکنیک‌های به روز دنیا می‌نماید. این مرکز علاوه بر خدمات درمان سردردهای میگرنی با فیزیوتراپی ارائه دهنده خدمات درمان تریگر پوینت، درمان گردن درد و درمان کمر درد با فیزیوتراپی است.

سوالات متداول

  1. علائم سردرد میگرنی شامل چه مواردی است؟

سردرد‌ های میگرنی معمولا با علائمی که اصلا مرتبط با سردرد نیست، بروز می کند. این علائم شامل مواردی همچون حالت تهوع، عدم تعادل، مشکل در شنیدن و درک کلمات، فشار گوش و سینوس، اختلال خواب، اضطراب، حساسیت به نور، صدا یا بو می شوند.

  1. علائم سردرد میگرنی چه مدت به طول می‌انجامد؟

اگر میگرن درمان نشود معمولا بین 4 تا 72 ساعت طول می کشد. تعداد دفعات بروز میگرن در همه افراد یکسان نیست و ممکن است به ندرت رخ دهد یا چندین بار در ماه بروز کند.

  1. طول درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی چقدر است؟

بیشتر دوره ‌های درمان سردرد میگرنی با فیزیوتراپی حدود چهار تا شش هفته طول می‌کشد.

  1. آیا سردرد میگرنی خطرناک است؟

میگرن به عنوان یک بیماری دردناک تا جایی که کیفیت زندگی و ایمنی بیمار را تحت تاثیر قرار ندهد، خطرناک نیست.

  1. آیا سردرد میگرنی درمان می شود؟

برای میگرن هنوز راه درمان قطعی وجود ندارد. اما داروها می توانند به پیشگیری یا توقف آن کمک کنند و از بدتر شدن علائم جلوگیری کنند. همچنین می توان از مواردی که باعث میگرن می شود، اجتناب کرد. برای مثال تغییرات سبک زندگی مانند کاهش استرس و داشتن عادات خواب خوب می تواند کمک کننده باشد.

  1. چگونه سردرد میگرنی تشخیص داده می شود؟

میگرن سردردی است که می تواند باعث درد شدید معمولا در یک طرف سر با احساس ضربان نبض شود. این سردرد یک طرفه اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است.

  1. چه چیزی باعث سردرد میگرنی می شود؟

استرس در طول روز، محرک های حسی، نورهای روشن یا چشمک زن، صداهای بلند، بوهای شدید مانند عطر، تینر، رنگ و دود می توانند باعث میگرن شوند.

  1. چگونه از سردرد های میگرنی جلوگیری کنیم؟
  • هر روز تقریبا در یک زمان خاص غذا میل شود.
  • حذف وعده های غذایی و روزه داری خطر ابتلا به میگرن را افزایش می دهد.
  • پیگیری غذاها و زمان تجربه میگرن می تواند به شناسایی محرک های غذایی بالقوه کمک کند.
  • از خوردن غذاهایی که طبق تجربه باعث میگرن می شوند، خودداری شود.
  • سعی بر خودداری از استرس و الگوی مناسب زندگی شود.
  • و…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *