0%

کاربردهای کامپرشن تراپی یا وازوترین

کامپرشن تراپی یا وازوترین

کاربردهای کامپرشن تراپی یا وازوترین

5/5 - (2 امتیاز)

کامپرشن تراپی یا وازوترین یکی از تکنیک‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی است. در این تکنیک از فشار کنترل شده برای افزایش جریان خون در پاها و بهبود جریان خون به قلب استفاده می‌شود. در عین حال، این تکنیک از رگ‌ها حفاظت کرده و تورم را کاهش می‌دهد. در این مقاله درباره کاربردهای کامپرشن تراپی یا وازوترین در فیزیوتراپی صحبت خواهیم نمود.

کامپرشن تراپی یا وازوترین چیست؟

پزشکان از هزاران سال قبل، از زمان بقراط در یونان باستان، کامپرشن تراپی را تجویز کرده‌ند. علم مدرن نیز به کشف مزایای جدید این روش درمانی ادامه داده است. هنگامی بدن انسان در حالت نشسته یا ایستاده قرار دارد، رگ‌های پاها باید با جاذبه زمین مبارزه کنند تا خون را به قلب بازگردانند. کامپرشن تراپی یا وازوترین فشاری کنترل شده را به آرامی بر اندام‌ها اعمال می‌کند. این فشار ملایم به تسریع جریان خون  کمک می‌کند.

در روش کامپرشن تراپی یا وازوترین فشار هوا بر اندام‌ها از طریق  روکش، بانداژ یا دستگاه مخصوص اعمال می‌شود. به این صورت که دستگاه کامپرشن تراپی که دارای بالشتک و پوششی از جنس پلاستیک است به دور اندام مورد نظر بسته می‌شود.

کاربردهای کامپرشن تراپی

انواع روش‌های کامپرشن تراپی

انواع روش‌ها برای بهره‌مندی از کاربردهای کامپرشن تراپی در فیزیوتراپی یا وازوترین عبارتند از:

  • جوراب‌های فشاری رایج‌ترین روش درمان کامپرشن تراپی هستند. این جوراب‌های مخصوص باعث اعمل فشار ملایم به پاها می‌شوند.
  • روکش‌های فشرده یا بانداژ نیز گزینه‌های رایجی هستند.
  • روش‌های دیگر عبارتند از دستگاه‌های فشرده‌سازی مکانیکی (پنوماتیک)، مانند چکمه فشرده‌سازی پوشیدنی یا دستگاه هوای فشرده

چکمه‌های فشرده آستین‌های بادی برای پاها هستند که با هوا پر می‌شوند. این چکمه‌ها پاهای بیمار را برای افزایش جریان خون تحت فشار فشار می‌دهند. فیزیوتراپیست به بیماران توصیه می‌کند که چه مدت و چند بار  در روز چکمه‌های مخصوص را بپوشند.

مدت زمان جلسات کامپرشن تراپی چقدر است؟

مدت زمان یک جلسه درمانی کامپرشن تراپی یا وازوترین ممکن است بین 15 تا 30 دقیقه باشد. اگر زمان دارید و می‌خواهید بیشترین بهره را از این روش درمانی ببرید، جلسات 30 دقیقه‌ای را پیشنهاد می‌کنیم. اگر وقتتان کم است. با اختصاص 15 تا 20 دقیقه نیز می‌توانید از مزایای قابل توجهی بهره‌مند شوید. با توجه به کاربردهای کامپرشن تراپی یا وازوترین و مزایای آن، این روش ارزش صرف وقت و هزینه را دارد.

نکته قابل توجه دیگر درباره این تکنیک فیزیوتراپی لذت بخش بودن آن است.  کامپرشن تراپی  برای اکثر افراد بسیار خوشایند است. در حالی که این روش به ناحیه تحت درمان فشار وارد می کند، اکثر افراد درمان را کاملا آرام بخش و لذت بخش توصیف می‌کنند. در واقع احساسی که در هنگام کامپرشن تراپی به بیماران منتقل می‌شود را می‌توان مشابه احساس آن‌ها در زمان ماساژ درمانی دانست.

با این وجود اگر در حین دریافت درمان متوجه درد قابل توجهی شدید، با فیزیوتراپیست خود صحبت کنید.

مزایای کامپرشن تراپی یا وازوترین

کاربردهای کامپرشن تراپی یا وازوترین بسیار گسترده است و برای شرایط مختلف و برای افراد از طیف‌های مختلف مفید است.

  • به گفته محققان، بیمارانی که به طور مرتب از کامپرشن تراپی استفاده می‌کنند، می‌توانند سیاهرگ‌های قابل مشاهده در بدن خود را به  به حداقل برسانند. وازوترین فشار ایجاد شده بر وریدها را کاهش می‌دهد و به خون اجازه می‌دهد آزادانه‌تر جریان یابد. این وریدها با ایجاد فشار در رگ‌ها ایجاد می شوند و باعث پیچ خوردگی و چروک شدن  رگ‌ها می‌شوند. بنابراین کامپرشن تراپی ظاهر ناخوشایند ساق پاها که در اثر نمایان بودن سیاهرگ‌ها ایجاد می‌‌شود را از بین می‌برد.
  • بسیاری از افراد از تجمع سلولیت رنج می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد که کامپرشن تراپی و افزایش گردش خون ناشی از آن می‌تواند عاملی در کاهش سلولیت باشد.
  • درد اغلب با درمان وازوترین تسکین می‌یابد. زمانی که ماهیچه‌ها در این روش فشرده می‌شوند، خون به سمت قلب برمی‌گردد. این کار درد را کاهش می‌دهد و همچنین باعث می شود عضلات سبک‌تر شوند.
  • کامپرشن تراپی به گرم شدن عضلات و افزایش انعطاف پذیری بدن کمک می‌کند. همین عامل باعث شده است تا این روش فیزیوتراپی برای ورزشکاران محبوبیت زیادی داشته باشد. وازوترین همچنین از جمله تکنیک های مورد استفاده در فیزیوتراپی مچ پا است.
  • وازوترین روند بهبودی در بیماران را تسریع می‌کند. بنابراین یکی از تکنیک‌های موثر فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی به شمار می‌رود.
  • کامپرشن تراپی موجب افزایش خون رسانی به عضلات می‌شود. اکسیژن ماهیچه‌های مختلف بدن را تغذیه می‌کند و به التیام هر درد ناشی از ورزش کمک می‌کند. از این رو کامپرشن تراپی جهت درمان خشکی و سفتی عضلات نیز کاربرد دارد.
مطلب پیشنهادی  طرح برنامه فیزیوتراپی مخصوص کارمندان

کامپرشن تراپی

چه کسانی به کامپرشن تراپی نیاز است؟

طیفی وسیعی از افراد می‌توانند از کاربردهای کامپرشن تراپی یا وازوترین بهره‌مند شوند. دونده‌ها، شناگران، دوچرخه سواران، وزنه برداران، فوتبالیست‌ها، بسکتبالیست‌ها، بازیکنان بیسبال، والیبال، هاکی و سایر ورزشکاران می‌توانند از مزایای وازوترین برای ریکاوری عضلات خود استفاده کنند. همچنین هر فردی که بیشتر روز خود را به صورت ایستاده روی پاهای خود می‌گذراند، می‌‌تواند از این روش به عنوان تکنیک فیزیوتراپی پا و درمان پا درد استفاده کند. کامپرشن تراپی برای تقویت عضلات پا در این افراد بسیار مفید خواهد بود.

پرستاران، پزشکان، متخصصان کایروپراکتیک، کارگران ساختمانی، عکاسان، فیلمبرداران عروسی و سایر مشاغل مشابه بهتر است از این تکنیک فیزیوتراپی استفاده کنند. زیرا نیروی گرانش زمین باعث گردش خون ضعیف در پاهای این افراد می‌شود. علاوه بر این هر فردی که از گردش خون ضعیف رنج می‌برد، مانند بیماران مبتلا به دیابت و وریدهای واریسی، از این تکنیک فیزیوتراپی سود خواهد برد. آخرین گروه مخاطبان این تکنیک علاقه‌مندان به ماساژ آرام بخش هستند. کامپرشن تراپی مانند یک ماساژ سبک و آرامش بخش است!

کامپرشن تراپی یا وازوترین برای چه افرادی مناسب نیست؟

علیرغم کاربردهای کامپرشن تراپی یا وازوترین، این روش برای برخی از افراد توصیه نمی‌شود. اغلب اوقات این زمانی است که یک فرد شدت بیماری قابل توجهی دارد. بنابراین فشار اعمال شده ممکن است موجب آسیب به بدن این افراد شود. به همین دلیل بهتر است افرادی که دچار بیماری‌های خاص، مانند بیماری‌های قلبی عروقی هستند پیش از مراجعه به فیزیوتراپیست با پزشک خود مشورت کنند. جوراب‌های کامپرشن تراپی یک درمان محبوب برای پاهای خسته و تورم ساق پا هستند.

با حمایت از گردش خون سالم، این لباس‌ها می‌توانند سطح انرژی را افزایش داده و خطر لختگی خون را کاهش دهند. آن‌ها می توانند برای افرادی که ایستاده کار می کنند، دوندگان مسافت و افراد مسن مفید باشند. اما جوراب های فشرده برای همه مناسب نیستند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند مضر باشد.

سخن آخر

کاربردهای کامپرشن تراپی یا وازوترین و بدون ضرر بودن، آن را به یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی تبدیل کرده است. اما باید توجه داشت که تکنیک وازوترین در صورتی موثر است که فشار مناسب، نه زیاد و نه کم بر عضلات اعمال شوند. همچنین مدت زمان این روش نیز باید با شرایط بیمار تناسب داشته باشد. بنابراین برای استفاده از این روش باید به مراکز فیزیوتراپی معتبر و دارای کادر مجرب مراجعه نمود. همچنین امکان انجام این تکنیک به شکل فیزیوتراپی در منزل نیز فراهم است. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده خدمات کامپرشن تراپی آماده ارائه خدمات به شهروندان گرامی است.

سوالات متداول

  1. کامپرشن تراپی یا وازوترین چیست؟

کامپرشن تراپی یا وازوترین از جمله تکنیک‌های فیزیوتراپی است که در آن فشار ملایمی بر اندام‌ها وارد می‌شود. این تکنیک از لحاظ کاربرد شباهت زیادی با ماساژ درمانی دارد.

  1. مزایای کامپرشن تراپی یا وازوترین چیست؟

از بین بردن سلولیت، از بین بردن واریس، تقویت عضلات، افزایش انعطاف پذیری عضلات، تقویت ماهیچه‌ها، تسریع بهبود بعد از آسیب‌های مختلف و کاهش درد از جمله اصلی‌ترین مزایای کامپرشن تراپی یا وازوترین به شمار می‌روند.

  1. مدت زمان جلسات کامپرشن تراپی یا وازوترین چقدر است؟

مدت زمان این جلسات درمانی اغلب بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه متغیر است.

  1. کاربردهای کامپرشن تراپی یا وازوترین برای چه افرادی است؟

مشاغلی که بیشتر روز را به حالت ایستاده می‌گذرانند، ورزشکاران رشته‌های مختلف، افرادی که از گردش خون ضعیف رنج می‌برند، مانند بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به واریس، افرادی که به ماساژ‌های آرامبخش علاقه دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *